Lieve Simone,
Afgelopen maandag hoorde ik 's ochtends op de radio een nieuwsbericht over de schrijfvaardigheid van kinderen. Wat blijkt? Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met het leren schrijven op school! Dat verbaast mij natuurlijk niet, aangezien wij veel kinderen zien met schrijfproblematiek (moeite met een juiste pengreep, onleesbaar handschrift, moeilijk binnen de lijntjes kunnen schrijven, etc,). Maar ik vond het percentage best hoog! Wel erg goed dat hier nu ook in het nieuws aandacht aan wordt geschonken. Ik weet natuurlijk niet of jij dit herkent, maar ik heb redelijk vaak ouders in onze praktijkruimte die vragen of het nog wel zinvol is om kinderen te leren schrijven. Zij geven aan dat er in de klas al veel gebruik wordt gemaakt van tablets en laptops. En dat hun kind veel sneller kan typen dan dat het kan schrijven. Waarom zouden we hier dan nog moeilijk over gaan doen? Eigenlijk een hele logische vraag vind ik. Hoe leg jij dit altijd aan ouders uit? Ik leg het meestal als volgt uit: Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het produceren van vloeiend verbonden schrift positief bijdraagt aan het leren lezen. Daarnaast zorgt een hogere kwaliteit van het schrijven ervoor dat andere talige vakken, zoals taal en spelling, makkelijker zullen gaan. Voor uw kind dus heel belangrijk! Ik ben blij dat we ouders deze informatie kunnen geven en dat we het belang van kinderfysiotherapie bij schrijfproblematiek goed kunnen uitleggen! Dat maakt ons vak een stuk transparanter. Heb je nog aanvullingen op deze uitleg? We moeten trouwens nieuwe schrijfbladen bestellen, die zijn bijna op! Liefs, Emma
1 Kommentar
|
AuteurEmma Schouten en Simone de Kleijn, kinderfysiotherapeuten, Kinderfysiotherapie Het Eiland Archieven
April 2018
Categorieën |