​Kinderfysiotherapie Het Eiland
  • Algemeen
    • Wie ben ik?
    • Praktijk
    • Visie
    • Beoordelingen en recensies
    • Wel of geen verwijzing?
    • Vergoeding
    • Tarieven
    • Huisregels
    • Privacy Policy
    • Samenwerkingen
    • Handige links
  • Kinderfysiotherapie
    • Algemeen
    • Schrijven
    • Baby 0 - 2 jaar
    • Peuter 2 - 4 jaar
    • Kleuter 4 - 6 jaar
    • Basisschoolkind 7- 11 jaar
    • Jongeren 12 jaar en ouder
  • Kids
    • Dieren verhalen >
      • Dieren verhaal Boris de Beer
      • Dieren verhaal Kaatje de Kangoeroe
      • Dieren verhaal Teun de Tijger
      • Dieren verhaal Charlie de Chimpansee
      • Dieren verhaal Guus de Gorilla
      • Dieren verhaal Luuk de Leeuw
    • Dieren Kleurplaten
  • Contact
    • Contact
    • Aanmeldformulier
  • Blog
  • Algemeen
    • Wie ben ik?
    • Praktijk
    • Visie
    • Beoordelingen en recensies
    • Wel of geen verwijzing?
    • Vergoeding
    • Tarieven
    • Huisregels
    • Privacy Policy
    • Samenwerkingen
    • Handige links
  • Kinderfysiotherapie
    • Algemeen
    • Schrijven
    • Baby 0 - 2 jaar
    • Peuter 2 - 4 jaar
    • Kleuter 4 - 6 jaar
    • Basisschoolkind 7- 11 jaar
    • Jongeren 12 jaar en ouder
  • Kids
    • Dieren verhalen >
      • Dieren verhaal Boris de Beer
      • Dieren verhaal Kaatje de Kangoeroe
      • Dieren verhaal Teun de Tijger
      • Dieren verhaal Charlie de Chimpansee
      • Dieren verhaal Guus de Gorilla
      • Dieren verhaal Luuk de Leeuw
    • Dieren Kleurplaten
  • Contact
    • Contact
    • Aanmeldformulier
  • Blog

Schrijven op school

8/2/2017

1 Comment

 
Foto
Lieve Simone,

Afgelopen maandag hoorde ik 's ochtends op de radio een nieuwsbericht over de schrijfvaardigheid van kinderen. Wat blijkt? Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft moeite met het leren schrijven op school! Dat verbaast mij natuurlijk niet, aangezien wij veel kinderen zien met schrijfproblematiek (moeite met een juiste pengreep, onleesbaar handschrift, moeilijk binnen de lijntjes kunnen schrijven, etc,). Maar ik vond het percentage best hoog! Wel erg goed dat hier nu ook in het nieuws aandacht aan wordt geschonken.

Ik weet natuurlijk niet of jij dit herkent, maar ik heb redelijk vaak ouders in onze praktijkruimte die vragen of het nog wel zinvol is om kinderen te leren schrijven. Zij geven aan dat er in de klas al veel gebruik wordt gemaakt van tablets en laptops. En dat hun kind veel sneller kan typen dan dat het kan schrijven. Waarom zouden we hier dan nog moeilijk over gaan doen? Eigenlijk een hele logische vraag vind ik. Hoe leg jij dit altijd aan ouders uit? Ik leg het meestal als volgt uit:

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het produceren van vloeiend verbonden schrift positief bijdraagt aan het leren lezen. Daarnaast zorgt een hogere kwaliteit van het schrijven ervoor dat andere talige vakken, zoals taal en spelling, makkelijker zullen gaan. Voor uw kind dus heel belangrijk!

Ik ben blij dat we ouders deze informatie kunnen geven en dat we het belang van kinderfysiotherapie bij schrijfproblematiek goed kunnen uitleggen! Dat maakt ons vak een stuk transparanter. Heb je nog aanvullingen op deze uitleg?

We moeten trouwens nieuwe schrijfbladen bestellen, die zijn bijna op!

Liefs, Emma
1 Comment
Peter
10/28/2017 20:19:23

Wat een goede uitleg overwaarde het belangrijk is dat kinderen leren schrijven. Daar heb ik als (beginnend) leerkracht ook wat aan. Nu weet ik ook wat ik aan ouders kan vertellen als ze mij die vraag stellen! 😊

Reply



Leave a Reply.

    Auteur

    Emma Schouten en Simone de Kleijn, kinderfysiotherapeuten, Kinderfysiotherapie Het Eiland

    Archieven

    April 2018
    Maart 2018
    December 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

(C) 2021 Kinderfysiotherapie Het Eiland