Heeft uw kind moeite met het (leren) schrijven?
Ruim 30% van de kinderen in het basisonderwijs heeft moeite met het (leren) schrijven. Ondanks de komst van de computer is het (leren) schrijven nog steeds van belang. Recent is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat schrijven, leren lezen en spellen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het niet kunnen schrijven heeft nadelige gevolgen voor het lezen en de spelling en daarmee de schoolprestaties van uw kind. Het vloeiend en leesbaar schrijven is dus nog steeds een essentiële vaardigheid binnen het basisonderwijs. Daarnaast kan het niet goed kunnen schrijven ook invloed hebben op het zelfvertrouwen van uw kind, als hij of zij niet mee kan komen met zijn of haar klasgenoten.
In groep 1 en 2 beginnen kinderen al met het voorbereidend schrijven. Hierbij kunt u denken aan het (na)tekenen van figuren. In groep 1 zullen deze figuren nog eenvoudig zijn, zoals het maken van strepen, schuine lijnen, vierkanten en het natekenen van sommige cijfers en letters. In deze groep is er nog meer aandacht voor de fijne motoriek zoals het knippen, vouwen, rijgen, kleuren en tekenen. In groep 2 worden de figuren al complexer, hierbij kunt u denken aan krullen, bogen, golven en lussen. Daarnaast kan uw kind al zijn of haar eigen naam schrijven. De voorwaarden voor het schrijven worden ook verder ontwikkeld, uw kind heeft een voorkeurshand en een goede pengreep. Indien er in deze fase al problemen ontstaan is het zinvol om naar de kinderfysiotherapeut te gaan. De kinderfysiotherapeut kan uw kind helpen, zodat het in groep 3 mee kan komen met de rest van de klas en niet begint met een achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten.
In groep 3 leren kinderen de cijfers en de schrijfletters binnen de lijnen te schrijven. Hierbij is een goede pengreep van belang. Maar ook de schrijfhouding, de plaatsing van het papier en het gebruiken van de arm, hand en vingers op de juiste manier. In groep 4 leert een kind aan elkaar schrijven en uw kind kan woorden en zinnen schrijven. In groep 5 tot en met 8 gaat het werktempo omhoog en het kind moet dus steeds meer kunnen schrijven binnen een bepaalde tijd. De meest voorkomende problemen bij kinderen met schrijfproblemen zijn:
- Een verkeerde pengreep
- Moeite met het juist schrijven van een letter
- Pijn of vermoeidheid tijdens of na het tekenen, kleuren en/ of schrijven
- Hard drukken op het papier of knijpen in de pen en/ of het potlood
- Een onleesbaar of moeilijk leesbaar handschrift
- Moeite met het verbinden van letters, het schrijven van woorden en zinnen
- Het schrijftempo is te hoog of te laag
Het schrijven is een een cognitieve en motorische vaardigheid. Het motorische deel speelt een grote rol bij het schrijven en is vaak het probleem bij schrijfproblematiek. Herkent u dit bij uw eigen kind, dan kan de kinderfysiotherapeut uw kind helpen. U kunt uw kind zelf aanmelden bij de kinderfysiotherapeut. Vaak gebeurt dit na advies van de leerkracht. Het is echter niet noodzakelijk om een verwijzing te hebben van de leerkracht of de huisarts. Ook als u twijfelt of vragen heeft kunt u altijd contact opnemen met de praktijk.
Wilt u weten of uw kind mogelijk problemen heeft met het (leren) schrijven?
Download dan nu onze checklist en vul deze in. U kunt de ingevulde lijst naar ons mailen wij zullen u zo spoedig mogelijk bellen, of u kunt zelf contact opnemen met de praktijk.
Checklist ouders Schrijfproblematiek